Tips och svar från NE-teamet

NE Support
Skrivet av NE Support

Kom igång med digitala läromedel från NE för åk 4-9!

3 enkla steg för att komma igång tillsammans med dina elever i åk 4-9.


Denna guide omfattar läromedel för årskurs 4-9. Klicka här för Kom igång med digitala läromedel för åk F-3 och Kom igång med digitala läromedel för gymnasiet.

Steg 1 – Hämta dina elevgrupper från Classroom, Teams eller NE skola

Innan du kan bjuda in dina elever till en kurs behöver du hämta dina grupper. Du behöver bara hämta dina grupper en gång per läsår.


1) Klicka på Läromedel, för muspekaren över Skola och välj Mina grupper.

2) Klicka på Importera grupper.

3) Här kan du välja att hämta grupper som är inlästa eller synkade genom att klicka på Hämta från skolan. Du kan även hämta dina grupper från Google Classroom eller Microsoft Teams.

4) Välj den eller de grupper med elever som du ska undervisa genom att klicka i på/av-knappen till höger om klassnamnet. Gå sedan längst ned i listan och klicka på Importera.

Om det sker förändringar i dina grupper i Classroom eller Teams, klicka på uppdateringsknappen i NE för att synkronisera ändringarna.



När du har hämtat färdiga elevgrupper har du också möjlighet att skapa egna grupper. Dessa grupper kommer då enbart att finnas på ditt NE-konto och kan inte delas med dina kollegor. Läs mer om hur du skapar egna grupper här.


Hämta dina grupper - Instruktionsfilmer




Steg 2 - Skapa en kurs och bjud in dina elever

När du har importerat dina elevgrupper enligt steg 1 ovan, är det dags att skapa kurser och bjuda in dina elever till dem.


1) Välj ditt ämne och klicka på Skapa kurs. Klicka sedan på kursen du just skapat. 

2) Gå till fliken Kursdeltagare. Klicka på Bjud in grupper.


3) Välj den eller de grupper som ska ha tillgång till just denna kurs.

Nu får eleverna en inbjudan via e-post och kommer åt kursen som du har skapat nästa gång de loggar in.

Hittar du inte gruppen du vill ha i listan? Klicka på Avbryt och välj Mina grupper, där kan du hantera dina elevgrupper.


Steg 3 - Anpassa din kurs

Nu när dina elever är inbjudna till kursen är det dags att anpassa den efter era behov och arbetssätt. Genom att anpassa din kurs kan du välja att dölja innehåll som inte ska läsas just nu. Du väljer här vad du vill att eleverna ska se och du kan när som helst göra hela innehållet synligt för eleverna igen. Du kan även ändra ordning på innehållet så att det följer den ordning du vill att eleverna ska arbeta med det.


1) Klicka på fliken Anpassa. Välj därefter ett kapitel och klicka på pennan.

2) Du kan dölja innehåll som inte är aktuellt just nu. Klicka på kapitlet och avmarkera avsnitt/hela kapitlet genom att klicka på bocken till vänster om rubriken. Önskar du göra innehållet synligt igen klickar du på samma ställe.

3) För att anpassa ordningen på avsnitten använder du dragreglaget till höger för att dra avsnittet till önskad plats.

4) För att ändra ordning på kapitlen håller du in muspekaren på kapitlet och drar till önskad plats.

5) Du kan också välja att dölja/visa samtliga kursdelar och återställa ordningen på kursinnehållet. Klicka på de tre prickarna och välj Dölj allt.

OBS! Glöm inte att klicka på Spara för att spara dina ändringar.

Instruktionsfilm - Anpassa dina kurser


Samling: