Tips och svar från NE-teamet

NE Support
Skrivet av NE Support

Kom igång med digitala läromedel från NE för F–3!

3 enkla steg för att komma igång med läromedel i F–3 tillsammans med dina elever.


Steg 1 – Importera dina elevgrupper från Classroom, Teams eller NE skola

Innan du kan bjuda in dina elevgrupper till en kurs behöver du importera dem. Detta behöver du bara göra en gång per läsår.


Så här gör du:


1) Klicka på Läromedel, för muspekaren över Skola och välj Mina grupper.


2) Klicka därefter på knappen Importera grupper.


3) Här kan du välja att hämta grupper som är inlästa eller synkade genom att klicka på Hämta från skolan. Du kan även hämta dina grupper från Google Classroom eller Microsoft Teams.


4) Välj den eller de grupper med elever som du ska undervisa genom att klicka i på/av-knappen till höger om klassnamnet. Gå sedan längst ned i listan och klicka på Importera.

Om det sker förändringar i dina grupper i Classroom eller Teams, klicka på uppdateringsknappen i NE för att synkronisera ändringarna.

När du har hämtat färdiga elevgrupper har du också möjlighet att skapa egna grupper. Dessa grupper kommer då enbart att finnas på ditt NE-konto och kan inte delas med dina kollegor. Läs mer om hur du skapar egna grupper här.


Hämta dina grupper - Instruktionsfilmer




Steg 2 – Skapa en kurs och bjud in dina elever

När du har importerat dina elevgrupper enligt steg 1 ovan, är det dags att skapa kurser och bjuda in dina elever till dem.


Så här gör du:


1) Välj ditt ämne och klicka på Skapa kurs. Klicka sedan på kursen du just skapat.


2) Klicka på Kursdeltagare uppe i högra hörnet och välj därefter Bjud in grupper


3) Välj den eller de grupper som ska ha tillgång till just denna kurs.

Nu får eleverna en inbjudan via e-post och kommer åt kursen som du har skapat nästa gång de loggar in.


Hittar du inte gruppen du vill ha i listan? Klicka på Avbryt och välj Mina grupper, där kan du hantera dina elevgrupper.


Steg 3 – Anpassa din kurs

Nu när dina elever är inbjudna till kursen är det dags att anpassa den efter era behov och arbetssätt. Genom att anpassa din kurs kan du välja att dölja innehåll som inte ska läsas just nu. Du väljer vad du vill att eleverna ska se och du kan när som helst göra hela innehållet synligt för eleverna igen. Du kan även ändra ordning på innehållet så att det följer den ordning du vill att eleverna ska arbeta med det.


Så här gör du:


1) Klicka på knappen Anpassa.


2) Här kan du välja vilka kursdelar du vill dölja för eleverna. Det gör du genom att klicka på på/av-knappen.


3) För att ändra ordningsföljd på kapitlen klickar du på dragreglaget till höger på kapitlet och drar till önskad plats. 


4) Du kan även dölja eller ändra ordningsföljd på avsnitten inne i ett kapitel. Det gör du genom att klicka på knappen Avsnitt och sedan använda reglagen på samma sätt som i steg 2 och 3. 

OBS! Glöm inte att klicka på Spara för att spara dina ändringar.


Kom igång med dina läromedel F–3 (webbinarium)

Samling: