Registrera lärarkonton och elevkonton
Så här registrerar du som administratör elev- och lärarkonton i läromedelstjänsten utan Skolsynk
Hämtar er skola inte elever och lärare via Google/Microsoft eller Skolsynk så kan en lärare med administratörsrättigheter registrera konton.
Synkade kommuner eller skolor behöver ingen läromedelsadministratör. Läs mer om Skolsynk här!
Du som är administratör för läromedlen har funktioner under Mina grupper där du kan registrera elev- och lärarkonton.
Importera elevgrupper med CSV-fil
Klicka på Gemensamma grupper. Här kan du välja att Importera gemensamma grupper med csv-fil eller att Skapa gemensam grupp manuellt.
Ska du registrera många grupper så rekommenderar vi att du importerar grupperna. Klicka Importera gemensamma grupper och följ instruktionerna om hur du skapar en CSV-fil som du sedan kan ladda upp.
Skapa elevgrupper manuellt
Du kan också skapa en grupp manuellt genom att klicka skapa gemensam grupp. Välj ett namn för gruppen, kopiera e-postadresserna och klistra in. Detta sätt kan vara att föredra om du inte har så många grupper att skapa.
Registrera lärarkonton
Du kan importera lärarnas e-postadresser på liknande sätt. Klicka på Lärare och därefter Importera lärare.
Följ instruktionerna för att skapa en CSV-fil som du sedan importerar.
Ska du bara lägga till någon enstaka lärare kan du göra det manuellt genom att klicka Lägg till lärare och sedan skriva eller kopiera in lärarens e-postadress.
Administrera lärarkonton
Du som är administratör kan också tilldela administrationsrättigheter till andra lärare samt ta bort deras konto.